Mnozí naši klienti již několikrát projevili zájem navštívit divadelní představení, které nebude nijak upravené a přizpůsobené dnešku, ale bude se odehrávat velmi přesně podle původní autorské předlohy. Nebylo snadné takové představení najít, protože mnohé divadelní hry jsou dnes naopak, z důvodu větší divácké přitažlivosti, upravovány a přizpůsobovány dnešním podmínkám ve společnosti.
Tragický příběh venkovské krajčírky Evy zpracovala Gabriela Preissová v 19. století. Je to příběh lásky, která žene sama sebe do neštěstí. Na jedné straně pokrytecká morálka, předsudky a sociální propasti mezi lidmi. Na druhou stranu překročení hranic morálky, ať kvůli vášni, vztahu, osobnímu sobectví. Toto téma je blízké i současnému diváckému publiku, ale surová podoba této problematiky v 19. století je cítit z jeviště v každém tónu, kroku, slovu. Děj se odehrává na Horňácku a je doprovázen živou hudbou přímo na jevišti a také stylizovanými horňáckými kroji.
Slovo roba, bez něhož není možné děj pochopit, označuje ženu, která odešla od svého muže a žije s jiným (ať už je rozvedená či nikoliv). Je to slovo velmi hanlivé a stigmatizující. Samotný rozvod je potom pro věřící horňácko něčím skoro nepředstavitelným, nepřijatelným. Zároveň se jako nit dějem ještě nese odlišnost náboženská – katolíci versus luteráni (tak typičtí pro tento kraj).
V brněnském Národním divadle byla Gazdina roba poprvé uvedena rok po své pražské premiéře 18. listopadu 1890 a její současné nastudování je její osmou inscenací na jevišti Národního divadla Brno.
Po představení bylo znát nejen na publiku, ale i na hercích na pódiu, že se do děje velmi sugestivně vžili. Hercům dělalo i po skončení děje a při loučení se s publikem problém nenásilně se usmát. Nešlo jim to a my jsme to velmi dobře chápali. Ani nám, jako obecenstvu, do smíchu zrovna nebylo. Atmosféra bezvýchodnosti, nešťastné lásky, sňatků pro peníze a falešné morálky, která kráčela dějinami ruku v ruce s pokrytectvím, na nás dýchala po celé představení velmi silně. Naši klienti a průvodci hru velmi prožívali a debaty o smyslu či nesmyslnosti domluvených sňatků nebraly konce ani cestou k autobusu. Tato hra zcela splnila vše, co jsme od ní očekávali . Je to klasická tragédie, zahraná tak přesvědčivě, že by bylo problémem neuvěřit a nevcítit se do bezvýchodné situace nešťastně zamilované Evy – krajčírky, chvílemi litovat a chvílemi odsuzovat nešťastného a zároveň sobeckého Mánka Mešjaného a neprotivit si sobeckou a intrikánskou Mešjanovku.
Gazdina roba – návštěva divadelního představení v Mahenově divadle, 24. 11. 2009 |
Zpět na stránky regionálního pracoviště ve Znojmě
Nabízíme praxi studentům sociálních, speciálně pedagogických či výtvarných oborů (VŠ, VOŠ).
Děkujeme za podporu.
Veškeré připomínky zasílejte na adresu webmaster@tyflocentrumbrno.cz
K jakémukoliv užití textů a obrázků, uveřejněných na tomto serveru, je třeba
souhlas provozovatele.
Prohlášení o přístupnosti © TyfloCentrum Brno, o.p.s. 2002-20
Hostováno na WEDOS.CZ