Škála kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené je velmi široká - od jednoduchých po složité, od jednorázových po multifunkční, pro jejich uživatele přinášejí část samostatnosti a soběstačnosti při vykonávání nejrůznějších každodenních činností, zejména při získávání informací. Není tedy divu, že se službami spojenými s kompenzačními pomůckami věnuje několik poradenských organizací.
Naše Centrum pomůcek a informatiky v Brně se věnuje pomůckám na bázi výpočetní techniky, které vyžadují specializované zázemí, existuje však celá řada malých, přenosných pomůcek pro každodenní použití v domácnosti a na cestách, které nejsou tak náročné jako osobní počítač. A právě takovým pomůckám se věnují pracovníci Tyfloservisu. Mají na starosti celý sortiment optických a optoelektronických pomůcek, pomocí kterých si klienti mohou přečíst recept, název léku nebo výpis z účtu, ale i listovat v knize a časopisu nebo dokonce psát a provádět drobné manuální práce. Některým lidem ani lupa s velkým zvětšením nedovoluje číst, v tomto případě nastupují pomůcky, které mají hlasové nebo hmatové výstupy.
Aby také naši klienti měli možnost se seznámit s pomůckami, které jim usnadní život, přijela do vyškovského TyfloCentra pracovnice brněnského Tyfloservisu, paní Eva Konečná, aby našim klientům předvedla některé z pomůcek, které klienti mají v oblibě nebo které se dnes pro zrakově postižené vyrábí.
Nejprve se paní Konečná věnovala naší slabozraké klientce. Postupně jí ukázala nejrůznější typy zvětšovacích lup, od běžných, se kterými se každý z nás setkal, až po speciální lupy, které předlohu mnohonásobně zvětšují. Klientka byla příjemně překvapená možnostmi, které dnešní pomůcky nabízí a dokáží zrakovou vadu kompenzovat. Nakonec se naší klientce nejlépe pracovalo s lupou Compact Plus, kterou jí paní Konečná doporučila a naše klientka si o ni s naší pomocí zažádá. Nezůstalo ovšem jen při zkouškách práce s lupou.
Tyfloservis předvádí i drobnější pomůcky denní potřeby jako jsou např. jehly na šití, do kterých se dá bez problémů navléknout nit bez použití zraku, dále potom tzv. hladinka, která slouží k určování plnosti jakékoliv nádoby při plnění tekutinou. S ozvučeným rozlišovačem barev se někteří klienti setkali také poprvé. Jedná se o malý šikovný indikátor, který po přiložení k jakémukoliv předmětu, nahlas ohlásí barvu či barevný odstín. Nezapomnělo se ani na prezentaci ozvučeného mobilního telefonu či mluvící kuchyňské váhy.
Klienti se dozvěděli, že Tyfloservis nejenže předvádí a doporučuje kompenzační pomůcky, ale taky učí chůzi (prostorovou orientaci) s bílou holí, nacvičuje s klientem vlastnoruční podpis, učí číst a psát Braillovo slepecké písmo nebo trénuje s klientem praktické dovednosti v jeho domácím prostředí apod. Naši klienti tak odcházeli s pocitem, že se něco nového dozvěděli, a že vědí, kam se mohou obrátit, kdyby o služby Tyfloservisu měli zájem.
Ještě jednou velké díky pracovnici brněnského Tyfloservisu Evě Konečné za vyčerpávající komentář a zodpovězené dotazy klientů.
Tyfloservis ve Vyškově, 30. 3. 2009 |
Zpět na stránky regionálního pracoviště ve Vyškově.
Nabízíme praxi studentům sociálních, speciálně pedagogických či výtvarných oborů (VŠ, VOŠ).
Děkujeme za podporu.
Veškeré připomínky zasílejte na adresu webmaster@tyflocentrumbrno.cz
K jakémukoliv užití textů a obrázků, uveřejněných na tomto serveru, je třeba
souhlas provozovatele.
Prohlášení o přístupnosti © TyfloCentrum Brno, o.p.s. 2002-20
Hostováno na WEDOS.CZ