logo TyfloCentra Brno, o.p.s. - odkaz na úvodní stranu

Slepotou život nekončí...



Jak o akci informovala média

Reportáže z Naší šance

Naše šance je zvukový magazín pro nevidomé, který vydává redakce Zory Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých (redaktor Jiří Mayer).

Reportáž Českého rozhlasu Brno

Nevidomí se po okruhu "řítili" třicítkou

MF Dnes 20.10.2005

NEVIDÍM, ALE ŘÍDÍM. Slavomír Nejedlík z Brna byl jedním z nevidomých, kteří si včera na Masarykově okruhu zkusili řídit auto. Akce, na kterou přijelo padesát nevidomých a slabozrakých z celé České republiky se konala poprvé. Podle instruktorů z autoškol reagovali nevidící řidiči podobně jako úplni nováčci při prvních testovac jízdách. Jezdili velice opatrně a pomalu.

Brno (taž) - Po Masarykově okruhu se včera projížděli neobvyklí "závodníci". Pod dozorem instruktorů autoškol si řízení osobního auta vyzkoušelo padesát tři nevidomých a slabozrakých z celé republiky. "Cílem této akce bylo umožnit nevidomým nevšední zážitek. Je to pro ně podobná zkušenost, jako kdyby si běžný občan vyzkoušel pilotování letadla," řekla hlavní organizá-torka Hana Bubeníčkova, která je zároveň ředitelkou pořádající společnosti TyfloCentrum. "Velký rozdíl oproti začátečníkům v autoškolách to není. Běžný žák na začátku mnohdy nechápe tak rychle," zhodnotila dovednosti nevidomých instruktorka Alena Daňková. Instruktorům ani účastníkům nechyběl smysl pro humor, "Tady máte značku, že nesmíte jet rychleji než 200 kilometrů v hodině," upozorňoval s nadsázkou instruktor Petr Beránek. "Ale to by to auto stejně nezvládlo," komentoval se smíchem nevidomý Slavomír Nejedlík a uháněl po okruhu dál třicetikilometrovou rychlostí.

Monika Tomášková

kopie článku z MF Dnes

Slepí se projeli po Masarykově okruhu

Rovnost 20.10.2005

Brno - Slepec za volantem? Nic není nemožné, řekli si v brněnské obecně prospěšné společnosti Tyflocentrum, která se věnuje zrakově postiženým, a uspořádala pro ně unikátní akci. Přes pět desítek nevidomých i lidí se zbytky zraku si včera mohlo vyzkoušet po Masarykově okruhu jízdu autem.

"Chtěli jsme nejen zprostředkovat zrakově postiženým neobvyklý zážitek, ale především přispět ke zvýšení jejich bezpečnosti. Poté, co si sami ověří, že auto nezastaví okamžitě po sešlápnutí brzdového pedálu, a zkusí si, jak se vozidlo ovládá, budou se jistě jinak chovat při pohybu městem a přecházení vozovek," vysvětlila Hana Bubeníková.

Účastníci kurzu měli k dispozici vozidla autoškol, zvládnout pětikilometrovou trasu jim pomáhali navigátoři. "Bylo to úžasné a dozvěděla jsem se spoustu technických zajímavostí," pochvalovala si Milena Bednárová, kterou nejvíce zarazilo, že při couvání je potřeba točit volantem vlastně obráceně. "Těžké to nebylo, ale do provozu bych si netroufl," mínil zase Martin Seidl.

Lektoři jízdy a asistenti si slepé řidiče pochvalovali. "Mnohé jim šlo napoprvé lépe než lidem, kteří vidí. Například pro rozjíždění nebo zastavování auta projevili mnohem větší cit a výrazně lépe dokázali také naslouchat motoru," přiblížil Lukáš Boula.

Masarykův okruh nevybrali pořadatelé náhodou. "Široká cesta pod dohledem kamer, umožnila stoupání, klesání i průjezd zatáčkami. A hlavně nemohlo nic vyjet v protisměru," řekla Bubeníčková. Ti, kteří kurz zvládli, dostali i řidičský průkaz. Je vyvedený v Braillově slepeckém písmu a opravňuje nositele k jízdě mimo veřejné komunikace s navigátorem.

Jiřina Veselá

kopie článku z Rovnosti

Na brněnském Masarykově okruhu zkoušeli nevidomí řídit auto

19.10.2005 Zpravodajství ČTK

BRNO 19. října (ČTK) - Na pět desítek nevidomých a slabozrakých dnes na brněnském Masarykově okruhu využilo výjimečnou možnost vyzkoušet si řízení auta. Více než pětikilometrovou dráhu projeli zrakově postižení v autech pro autoškoly a pod vedením instruktorů. "Cílem zážitkového kurzu, který se konal v České republice vůbec poprvé, bylo nejen umožnit nevidomým nevšední zážitek, ale také přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu," řekla novinářům za organizátory Hana Bubeníčková.

Nevidomí, kteří by za normálních podmínek nikdy nemohli automobil řídit, si sami vyzkoušeli, že rozjeté auto nelze po sešlápnutí brzdového pedálu zastavit na místě. "Byla to úžasná zkušenost," řekl ČTK jeden z účastníků. Jiné překvapil například směr točení volantem při couvání.

Někteří z postižených usedli dnes za volant úplně poprvé, jiní si to vyzkoušeli ještě před ztrátou zraku, nebo někde na parkovišti. Všichni však byli nadšeni. "Výhodou Masarykova okruhu je to, že na rozdíl od nějakého parkoviště nebo volné plochy umožňuje stoupání, klesání, má i reálné zatáčky a přitom je pro nevidomé maximálně bezpečný," uvedl viceprezident Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých Viktor Dudr.

Bezpečnostní charakter akce doplnila i beseda s městskou policií, která pro podzimní počasí vybavila nevidomé reflexními páskami na rukáv oděvů i na slepecké hole. Podle zástupců nevidomých se v poslední době zlepšuje vybavení ulic v českých městech pomůckami, které mají pomáhat při orientaci. V Brně zůstává problém hlavně v podchodu u hlavního nádraží, který však vedení města slíbilo vyřešit již v příštím roce.

Tereza Fojtová


Zpět na Automotodrom 2005


Vyhledávání


Regionální střediska


Facebook


Dobrovolnictví

Máme akreditaci Ministerstva vnitra ČR v oblasti dobrovolnické služby.



Odborná praxe

Nabízíme praxi studentům sociálních, speciálně pedagogických či výtvarných oborů (VŠ, VOŠ).



Dárci


Děkujeme za podporu.


Pravidelně nás dotují


Doporučujeme



Dotazy

Veškeré připomínky zasílejte na adresu webmaster@tyflocentrumbrno.cz
K jakémukoliv užití textů a obrázků, uveřejněných na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Prohlášení o přístupnosti © TyfloCentrum Brno, o.p.s. 2002-20
Hostováno na WEDOS.CZ