Je mrazivé ráno středy 19. října 2005 a padesát dva nevidomých a slabozrakých nadšenců z různých koutů celé ČR míří do Brna na Masarykův okruh. Devatenáct z nich je z Brna. Mnozí jsou plni očekávání, protože za volantem auta ještě nikdy neseděli. Organizátoři historicky prvního zážitkového "kurzu" řízení osobního auta pro nevidomé mají plné ruce práce. Na registraci kontrolují přihlášky a účastníkům připínají na oděv registrační karty, u občerstvení se vaří káva a horký čaj. První zájemci jdou nejprve na rozlehlé parkoviště nacvičit rozjezd, řazení a zastavení auta. Pak teprve je možné projet se na brněnském Masarykově okruhu.
Zvláštní den zažívají i instruktoři čtyř brněnských autoškol, kteří přijali tento kuriózní námět na spolupráci. Autoškola Pelikán, Autoškola Kubis, Autoškola Navrátil a Autoškola Ivo Suchý propůjčili svá auta i s instruktory pro tento speciální "kurz". Instruktoři plnili funkci nejen učitele jízdy, ale i navigátora na trase. Musí nevidomému řidiči nahradit jeho oči. "Točte doprava, ještě více doprava a držte volant, … jsme na rovném úseku, můžete přidat plyn, … dejte nohu z plynu a malinko doleva, srovnat, …" Asi tak nějak vypadaly pokyny, které nevidomému řidiči instruktor - navigátor poskytoval.
"A mohu tak činit jen za určitých podmínek. Mám sebou navigátora, který popisuje situaci a jezdím na komunikaci, která není určena pro běžný silniční provoz". Masarykův okruh má pro tento zvláštní účel své nezaměnitelné kouzlo. Jízda po něm připomíná jízdu po běžné komunikaci se zatáčkami, stoupáním i klesáním, není to jen takové popojíždění někde na prázdném parkovišti nebo na polňačce. Na přímých úsecích se můžete rozjet i trošku rychleji.
Po prvních hodinách nácviků se většina aut po polední přestávce přesunuje na dráhu okruhu. Ve tři odpoledne mají všichni alespoň jednu jízdu za sebou, každý to chce zkusit ještě jednou, všichni, kteří nehodlali opustit okruh předčasně, stojí u příjezdů a odjezdů aut a netrpělivě čekají, zda se na ně ještě dostane. Organizátoři už jen organizují "spravedlivé" přidělování jednotlivých aut a dohlížejí na bezpečnost. Udržet účastníky v dostatečné vzdálenosti od dráhy už nelze. Rozzářené oči a spokojené výrazy účastníků svědčí o velkém naplněném snu.
Měří téměř 5,5 km, vozovka je široká 15 m, má 14 zatáček a 13 přímých úseků, z nichž nejdelší měří 636 m. Maximální výškový rozdíl je více než 73 m. Nachází se v členitém terénu lokality Kývalka západně od Brna v nadmořské výšce 450 m, propustnost tratě je 40 automobilů nebo 55 motocyklů. Je znám především závodem mistrovství světa silničních motocyklů Grand Prix České republiky, které se koná obvykle v srpnu každého roku. Kromě této nejprestižnější události se na okruhu stále něco koná.
Nejrychleji na trati jel v roce 2002 Skot David Coulthard na West McLaren Mercedes rychlostí 210 km/h, když ověřoval, zda je okruh vhodný pro testování vozů formule jedna.
Při takových akcích, jakou byl první zážitkový kurz řízení osobního auta pro nevidomé, naše společnost potřebuje externí spolupracovníky - nadšence, kteří zajistí a zařídí to, na co naše síly nestačí, k čemu se nám nedostává času. Takovým spolupracovníkem je i recesista Michal Eger, zvaný Egi. Jeho vlastní, brněnským hantecem psané stránky, jsou plné recese a dokonce jsou snad i "blind friendly" neboli přístupné nevidomým. Byl to právě Egi, který dotáhl přípravu akce (autoškoly, automotodrom, městská policie) do úspěšného konce a organizačně se podílel na zdárném průběhu celé akce. Patří mu dík největší, protože dotáhl myšlenku k samotné realizaci.
Automotodrom Brno, a.s. nám pronajal dráhu se základním zabezpečením na celý den za symbolickou jednu korunu českou. Fantastické. Zejména pokud si uvědomíme, že komerční pronájem jde do statisíců.
Autoškoly, již výše jmenované, dostaly symbolickou odměnu za spotřebu benzínu, která se uhradila z účastnických příspěvků na akci. Ostatní náklady nesly autoškoly samy. Odměnou na závěr jim snad byl mohutný potlesk šťastných účastníků.
Bez dalších báječných pomocníků se neobejde žádná akce, týkající se nevidomých. Přišli mrznout místo teplíčka v práci nebo doma. Přišli pomoci, protože to bylo potřeba. Děkujeme.
Zprostředkovat nevidomým zážitek z jízdy autem nebyl jediným cílem této mimořádné akce. Cílem bylo také uvědomění si nebezpečnosti střetu auta s chodcem, až v reálném životě budou účastníci zase jen chodci. Beseda se strážníky Městské policie Brno tento cíl bohatě naplnila. Nevidomí si mohli nechat olepit své bílé hole reflexními samolepkami a jako dárek dostali reflexní pásku na suchý zip, kterou je možné zejména v blížících se zimních měsících nosit na svém oděvu.
Z mimořádné akce zaznamenala Hana Bubeníčková
Zpět na Automotodrom 2005
Nabízíme praxi studentům sociálních, speciálně pedagogických či výtvarných oborů (VŠ, VOŠ).
Děkujeme za podporu.
Veškeré připomínky zasílejte na adresu webmaster@tyflocentrumbrno.cz
K jakémukoliv užití textů a obrázků, uveřejněných na tomto serveru, je třeba
souhlas provozovatele.
Prohlášení o přístupnosti © TyfloCentrum Brno, o.p.s. 2002-20
Hostováno na WEDOS.CZ