Kurz první pomoci – hodnocení z pohledu lektorky
První pomocí se zabývám již od dětských let, učím ji cca 20 let. Kurz pro zrakově postižené klienty pro mě byl úplně novou zkušeností, měla jsme zkušenosti jen s lidmi s jiným postižením nebo s výukou PP zrakově postižených jednotlivců. Naprosto neočekávaným pro mě byl entuziasmus, s kterým klienti do kurzu šli. Měli o všechno zájem a opravdu si všechno velmi pečlivě, mnohokrát snažili vyzkoušet. S podobným přístupem jsem se nikdy při výuce PP nesetkala. Zároveň mě jejich zrakové postižení nutilo uvažovat trochu jinak, než jsem byla doposud při PP zvyklá – vlastně naprosto všechno bylo nutné podrobně popsat slovně, do posledního detailu. Myslím, že tento kurz velmi posunul dopředu i mé zkušenosti s výukou PP. Velmi ráda se k této problematice budu vracet s dalšími našimi klienty, pokud bude o kurz z jejich strany zájem.
Co považuji za nutné pro další kurzy:
- velmi zlepšit písemné studijní materiály pro klienty, doplnit je o podrobné metodické popisy všech prováděných činností
- obsah kurzu rozložit do více lekcí, v současné době se mi jako ideální jeví 9 + 1 lekcí
- připravit plán a podklady pro kurz PP pro pokročilé
- připravit plány a podklady pro krátkodobé opakovací setkání na jednotlivá požadovaná témata (epilepsie, záchrana tonoucího, cukrovka a pod)
Moje postřehy z praktické části kurzu:
- dát více času na vlastní poznámky klientů
- více zdůrazňovat a nacvičovat verbální komunikaci se zraněným
- závěrečné ošetřování simulovaných situací umožnit klientům si projít jednotlivě, ne po dvojicích (návrh Terky, připojila se i Pavla – obě byly u simulovaných situací a posuzovaly taktiku dvojic)
- musím při přípravě simulovaných situací vyřešit soulad doprovodných zvuků a samotné situace – viz. plačící miminko z magnetofonu, magmetofon na stole, miminko na kuch. lince
- upravit alespoň několik obvazů na hmatové
Čím se liší výuka PP u zrakově postižených osob od výuky zdravých:
- naši klienti pracují velmi jemně, mají cit v rukách (při PP je to skoro neocenitelná vlastnost)
- naši klienti mají nízké sebevědomí a nevěří si ani v situaci, kterou zvládají lépe, než mnozí zdraví
- velkou výhodou našich klientů je solidní úroveň verbální komunikace, problém jim nedělají ani cizí jazyky (viz německy mluvící zraněný cyklista)
- velmi problematická je pro naše klienty práce v gumových rukavicích. Pokud je to jen trochu možné, této činnosti se vyhýbají – v rukavicích ztrácejí cit a nedokáží se tak dobře orientovat ani rozpoznat, co vlastně dělají.
- každou pomůcku či činnost si musejí osahat, jinak je výuka neefektivní a ztrácí svůj smysl
Mgr. Jana Pucheger Chadalíková
Zpět na Kurz 21. 1. až 23. 3. 2009