Pro objednané klienty: Pondělí - Čtvrtek 9:00 - 18:00 Pátek 9:00 - 15:00
Pro neobjednané klienty (návštěvní den): Čtvrtek 13:00 - 18:00
Maximální počet míst: 30
Obslouženo krátkodobě, jednorázově cca 2500 klientů
Dlouhodobé kurzy : 90 - 150 klientů
Co zahrnuje úhrada za pobyt
Drtivá většina našich služeb je bezplatná.
Výjimky:
Těžce zrakově postižení lidé od 15 let.
Služby poskytujeme i pro klienty s kombinovaným postižením, je-li jedno z nich zrakové.
V případě Centra pomůcek a informatiky poskytujeme služby klientům již od 10 let věku.
Hlavním programovým dokumentem společnosti jsou projekty, které v souladu se zakládací listinou společnosti podáváme k řešení. Hlavním projektem pro rok 2001 je tento projekt, podávaný u MPSV ČR. Základní ideou projektu bylo provozování Denního stacionáře a poradny pro nevidomé a jinak zrakově postižené občany, kteří se z důvodu své zrakové vady ocitají v těžké životní situaci. Náplň činnosti Denního stacionáře pro nevidomé vychází z potřeb takto postižených osob. Návrat do společnosti a ke schopnosti prožívat důstojný život po ztrátě zraku vede přes mnohé překážky, které stojí v cestě.
Cílem naší činnosti je tedy tyto překážky pomoci klientům překonávat a zmírnit tak negativní důsledky těžkého zrakového postižení. Velmi důležité je motivovat klienty k aktivnímu životu a zvládání co nejvíce činností bez cizí pomoci:
I. Ve stacionáři pro klienty zejména z Brna a dopravně dostupného okolí poskytujeme:
II. Stacionář zajišťuje veškeré služby spojené s kompenzačními pomůckami na zpřístupnění a zpracování informací. A to nejen pro zrakově postižené, ale i pro jinak zdravotně postižené se speciálními potřebami, u kterých lze aplikovat stejné metody jako u nevidomých. Tyto poradenské a vzdělávací služby spojené s kompenzačními pomůckami na zpřístupnění a zpracování informací budeme poskytovat pro klienty pro Jihomoravský, Zlínský kraj a kraj Vysočina. Uvědomujeme si, že znalost obsluhy těchto pomůcek je nezbytná pro zvyšování kvalifikace a vzdělávání, pro případné pracovní uplatnění, a v neposlední řadě je velkým pomocníkem a silnou motivací pro účelné využívání volného času a velkou motivací k aktivnímu životu.
III. Od května r. 2001 funguje Dispečink asistentských služeb pro nevidomé, nejen z Brna, ale i do Brna přijíždějící, a zajišťuje :
Dispečink slouží také jako místo první informace a směrování klienta. Na záznamníku mohou klienti zanechat nejrůznější vzkazy o svých problémech. Klienta pracovnice pak nasměruje na potřebnou pomoc ať už v rámci naší společnosti nebo i do jiných zařízení.
Součástí naší práce je i depistáž, kontaktní práce a osvěta.
Kromě bodu II v kraji Jihlavském a Zlínském v oblasti socioterapeutických a asistentských služeb nadále působí Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých
TyfloCentrum Brno, o.p.s. působí ve dvou důležitých oblastech:
1. v oblasti sociálních služeb těžce zrakově postiženým, kteří se z nejrůznějších důvodů těžko integrují do společnosti. V této oblasti máme několik programů:
(Denní centrum sociálních služeb pro nevidomé a slabozraké)
2. v oblasti náročných elektronických pomůcek, založených na bázi PC, které nejen studentům a zaměstnaným, a také o to významněji nezaměstnaným nabízí řešení v oblasti informačních bariér.
Pro těžce zrakově postižené
Spolupracujeme s Knihovnou digitalizovaných textů pro nevidomé a slabozraké BraillNet
Pro jinak těžce zdravotně postižené zejména s těžkým motorickým postižením horních končetin
Poradenství a školení v problematice Internetu
Každý čtvrtek v pracovní dny (mimo prázdniny) provozujeme Internetový klub pro zrakově postižené.
V této oblasti přesahujeme rámec zrakově postižených a některé služby nabízíme i jinak zdravotně postiženým občanům.
Detašovaná pracoviště s učebnou máme ve Zlíně a v Jihlavě.
(Centrum pomůcek a informatiky)
jedná se o nejvýznamnější kurzy, o které je nesmírný zájem. Později osleplý člověk brzy po zvládnutí základních dovedností v procesu sociální rehabilitace (Tyfloservis) se začíná zajímat o to co by mohl dělat. Největší překážkou se mu v tomto snažení stává neschopnost číst a psát. Přestože mezi základní dovednosti nevidomých patří čtení a psaní slepeckým písmem, rozhodně si s touto dovedností nevystačí při komunikaci s okolím. V digitální době je nezbytné zvládnout technicky náročné elektronické pomůcky, které však po absolvování náročného zácviku s obsluhou pomůcky znamená návrat mezi gramotné, sečtělé a komunikující. Naše společnost nabízí řadu kurzů, které jsou uvedeny v příloze této závěrečné zprávy. Z tabulek je patrné, co vše je potřeba:
Naše společnost jako první v ČR začala provozovat Internetový klub pro nevidomé. Jedná se o obdobu internetových kaváren, nicméně je zaměřen především na samotný Internet než na podávání občerstvení. Zatím funguje pouze každý čtvrtek odpoledne.
V přílohách je kromě přehledů o počtech klientů uveřejněn vzor našeho rozvrhu, vzor klientského listu i ukázka náplně jednoho základního kurzu a ukázka rozvrhu konzultací.
pro absolventy základního kurzu, vedeného v Tyfloservisu. Nevidomí od narození nebo útlého mládí se čtení a psaní bodovým písmem učí ve škole. Později osleplý člověk tuto možnost má pouze prostřednictvím kurzů v Tyfloservisu. Zvládnutí této dovednosti - čtení bodového písma hmatem - je nesmírně náročné a vyžaduje pravidelné procvičování. Nevidomý člověk obvykle při čtení textu hmatem v braillově písmu "zapomíná" na obsah textu. Společné čtení (střídání se ve čtení a poslouchání) procvičuje u nevidomého čtení a přitom poslechem dochází k lepšímu vnímání obsahu knihy a rozšiřuje se jeho poznání a vědění.
pro klienty velice významná intervenční služba. V příloze je uveden seznam všech 9 setkání účastníků, program kurzů a počet účastníků.
jsou jedním z velmi důležitých intervencí u klientů, kteří nemají v současnosti zaměstnání a je potřeba vyplnit jejich nadbytečně volný čas dovednostními aktivitami, nejvíce se ujal tzv. HapAteliér, v němž klienti mají šanci pracovat s hlínou, ručním papírem, včelím voskem a jinými materiály. Důležitým účinkem těchto terapií je kromě účelného využití volného času také procvičování hmatu, tolik potřebného pro nevidomé občany. Ukázky činností v Hapateliéru je možné si přečíst v příloze (ukázky z klientských listů). Vyvrcholením práce v HapAteliéru byla Vánoční dílna, kde si klienti mohli ozdobit vánoční cukroví, vyrobit adventní věnec, stočit svíčku ze včelího vosku nebo vyrobit si vánoční přání z ručního papíru. V koutku zvaném Chaloupka byly umístěny starodávné předměty, jak jinak než s možností sáhnout si, prohlédnout hmatem.
tyto kurzy jsou určeny opět pro absolventy základního kurzu, vedeného v Tyfloservisu. Cílem kurzů je vyzkoušet si bez obav netradiční recepty, naučit se nejen vařit bez kontroly zrakem, ale také i chutně připravit jídlo, dbá se při těchto kurzech na celistvost této práce, od nákupu potravin, přes zpracování až ke stolování. K tomuto účelu slouží nová moderní cvičná kuchyně, kterou jsme slavnostně v květnu tr. otevírali. Jedná se o kuchyň s moderními prvky (vysunovací spodní kontejnery a výklopná horní dvířka místo klasicky otevíraných skříněk, u kterých se může nevidomý snadno zranit), přitom je kuchyně sestavena z dnes už běžně dodávaných prvků. Jedinou specialitou této kuchyně je speciální ukončení pracovní desky tak, aby nepatrné množství rozlité tekutiny neunikalo ihned na podlahu. Drtivou většinu finančních nákladů na pořízení kuchyně se podařilo sehnat od sponzorů
Slepota nebo jiné těžké zrakové postižení se nevyhýbá žádnému věku a svými důsledky negativně ovlivňuje celý život. Znemožňuje nebo značně omezuje samotné uspokojování nejzákladnějších potřeb života, čímž postiženého dostává nejen do kategorie sociálně potřebných, ale také velmi často na pokraj zoufalství. Ztráta zraku je zrádná v každém věku. V produktivním věku se klienti vyrovnávají často se ztrátou zaměstnání (75% nezaměstnaných mezi těžce zrakově postiženými, až 90% nezaměstnanost mezi zcela nevidomými), mnohdy s rozpadem rodiny. V seniorském věku se často jedná o rezignaci z důvodu nemožnosti očekávat již zlepšení zdravotního stavu na sklonku života. Krizová intervence je tedy velmi potřebná. Zajišťujeme ji především psychologem. Naši pracovníci jsou proškolení v základním rozpoznání krize u klienta a co dělat v prvních chvílích. Často pomáhá i tzv. motivační intervence (setkávání se s podobně postiženými).
jedná se o nejvíce využívanou službu vůbec. Těžce zrakově postižení klienti se na nás obrací s otázkami všeobecnými typu "kam se obrátit", ale zrakové postižení způsobuje těžkosti ve finanční situaci klienta, který se po oslepnutí stává sociálně potřebným, ale především se stává nezaměstnaným, případně bezprostředně ohroženým ztrátou zaměstnání.
Přestože se na první pohled může zdát, že otázka bariérovosti prostředí je především otázkou lidí s těžkým tělesným postižením, opak je pravdou. Na nevidomé a jinak těžce zrakově postižené čeká v ulicích našich měst řada překážek, které jim pomáháme odstraňovat, např. zajištění opravy ozvučeného semaforu, který netiká a měl by. Na dispečink klient může nahlásit problémy s překážkami obtížně rozpoznatelných bílou holí, např. překážky ve výši hlavy bez pevného označení na zemi, nebo prosklené plochy zastávek městské hromadné dopravy či vstupních dveří, které se stávají pastí pro těžce slabozraké občany. V této problematice úzce spolupracujeme se Střediskem pro odstraňování bariér SONS, také s Dopravním podnikem města Brna. Podařilo se zajistit průvodcovskou službu na Hlavním vlakovém nádraží v Brně pro bezpečný přestup nebo východ z nádraží, obdobnou službu Dopravního podniku města Brna k bezpečnějšímu zvládání trasy pro klienty, kteří se pohybují sami. Jedná se bezesporu, na rozdíl od klasické průvodcovské služby o intervenci ve prospěch nevidomých klientů, neboť odstraňováním bariér a umísťováním akustických prvků pro lepší orientaci se zkvalitňují trasy klientům, kteří se naučí chodit sami.
Chybějící nebo těžce postižený zrak způsobuje bezesporu omezenou pohyblivost, což může mít všechny důsledky nedostatku pohybu. Podporujeme proto sportovní a pohybové aktivity nevidomých. Kromě nenáročných vycházek a turistiky chceme především podpořit sportování v tradičních sportech nevidomých lidí, ať už to jsou kuželky nebo showdown, tzv. aplikovaný stolní tenis pro nevidomé. O blahodárném působení pohybu pro klienty není asi potřeba hovořit. Proto tyto aktivity řadíme do aktivizačních intervencí.
Některé velmi souvisí s kurzy čtení bodového písma, v nichž se k procvičování používají úryvky z beletrie, které jsme schopni na braillské tiskárně připravit. Čtení musí být vhodně doplňováno "relativně oddechovým" poslechem nebo vlastní tvorbou. Mezi významné aktivity patří také organizování speciálních exkurzí, kde umožní nevidomým si exponáty nebo zajímavé objekty prohlédnout "hmatem". Mezi velmi navštěvované se řadí i přednášky a povídání o cestování, kde jeden externí spolupracovník, pracovník cestovní kanceláře, přichází povídat o cestách a nosí s sebou kromě fotografií také zvukové nahrávky a zajímavé předměty samozřejmě s možností prohlídky "hmatem".
je určena klientům, kteří ji momentálně nutně potřebují, tedy nejedná se o pravidelné nebo dlouhodobě poskytované služby. K doprovodu klienta má naše společnost několik průvodců, kteří prošli základním zaškolením. Nejčastěji klienti potřebují doprovod k lékaři nebo na úřad. Zejména v tom druhém případě je služba obvykle spojena i s předčitatelskou službou a jednorázovou pomocí při vyplňování formulářů. Jako novinku jsme zavedli i doprovod na nákup. Tato služba se zatím testuje. Oproti donáškové službě pečovatelek má klient tak možnost daleko lepšího výběru přímo v obchodě za pomoci asistenta. Některé obchody, zejména ty, do nichž klient chodí často nakupovat, tuto službu zajistí sami. V případech koupě jiného zboží než potravin se však lépe osvědčují naši asistenti.
Přes veliké množství kompenzačních pomůcek řešící tento problém, je pořád dostatečné množství nevidomých, kteří pomůcek využívat nemohou. Jedná se především o seniory nebo i mentálně postižené klienty s těžkou zrakovou vadou. Zde nezbývá nic jiného, než zajistit předčitatelskou službu. Tuto službu využívají zejména osamělí lidé s těžkým zrakovým handicapem.
Jedná se o jedinou službu s velmi komplexní nabídkou služeb. Je určena klientům, kteří nemohou docházet do našeho střediska a to ani s průvodcem. Při návštěvě klienta v domácím prostředí nenahrazujeme pečovatelskou službu, ale významně ji doplňujeme. Člověk vyžadující pečovatelskou službu, který je navíc těžce zrakově postižen obvykle potřebuje spoustu dalších činností, které pečovatelská služba nezajišťuje. Je to např. předčitatelská služba, první pomoc při zvládání nových přístrojů a pomůcek v domácnosti, atd. Zahájili jsme v tomto směru spolupráci s pečovatelskými službami města Brna i nestátními zřízeními a informovali je, v čem jim můžeme být nápomocni. Naše sociální pracovnice dochází také do domovů důchodců, kde mají nevidomého obyvatele, nebo i do léčeben pro dlouhodobě nemocné.
Jedná se o pomoc např. při vyřizování nejrůznějších záležitostí, např. v bytové otázce, nebo o pomoc při vyplňování nejrůznějších formulářů, např. při sčítání obyvatel nebo při žádosti o odškodnění za nacizmus nebo také např. o pomoc při nezbytné veterinární péči o vodícího psa klienta. Opět tuto službu využívají především starší a osamělí klienti.
I pro tyto činnosti jsou součástí této závěrečné zprávy přehledná tabulka o počtu klientů, ukázka rozvrhu práce, klientského listu i konkrétní ukázky zápisu do klientského listu.
V závěru příloh uvádím i ostatní činnost jako je účast na nejrůznějších akcích, konferencích a seminářích, stáže a praxe studentů, publikační činnost a jiné naše činnosti nezařazené v předešlém (TyfloMobil - soutěž v prostorové orientaci a samostatném pohybu, Vánoční dílna, atd.)
Tyfloservis, o.p.s., krajské ambulantní středisko
Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých
Katedra speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity
Středisko pro pomoc nevidomým a slabozrakým studentům TEIRESIÁS na MU Brno:
V závorce je uveden počet zaměstnanců, kteří se dané akce účastnili.
Účast na rekondičních pobytech:
17.-31.8.2001, Kouty nad Desnou (5)
18.-25.8.2001, Čeřínek (Jihlava) školení (2)
25.8.- 1.9.2001, Kuklík u Sněžného na Moravě (1)
Účast na propagačních akcích, výstavách a konferencích (kdy a kde):
Stáže a praxe pro studenty a přednášková činnost (kdy, kde a pro kolik účastníků):
Uveřejněné články a statě v časopisech, účast na rozhlasovém či televizním vysílání s tematikou zrakově postižených:
Účast na školení a seminářích (kdy, kde, délka):
Naše akce pro veřejnost:
forma časopisu | počet odběratelů |
---|---|
ve slepeckém písmu | 18 |
zvětšený černotisk | 43 |
zvuková podoba | 18 |
digitální podoba (e-mail) | 14 |
celkem | 93 |
Tab. č. 1: Skupinové intervence (Centrum sociálních služeb)
Tab. č. 2: Individuální krátkodobé intervence (Centrum sociálních služeb)
Tab. č. 3: Služby sociální péče (Centrum sociálních služeb)
Tab. č. 4: Přehled doporučených pomůcek v Brně (Centrum pomůcek a informatiky)
Tab. č. 5: Přehled doporučených pomůcek v okresech Jihomoravského kraje a v dalších krajích (Centrum pomůcek a informatiky)
Tab. č. 6: Individuální dlouhodobé intervence (Centrum pomůcek a informatiky)
typ | počet jednotlivých služeb | celkový počet klientů | počet klientů (klientských listů) |
---|---|---|---|
B | 18 | 44 | 6 |
R | 21 | 84 | 13 |
T | 9 | 71 | 24 |
V | 14 | 28 | 11 |
∑ | 62 | 227 | 54 |
typ | počet jednotlivých služeb | celkový počet klientů | počet klientů (klientských listů) |
---|---|---|---|
C | 11 | 70 | 12 |
E | 13 | 54 | 4 |
∑ | 24 | 124 | 16 |
typ | počet jednotlivých služeb | počet klientů (klientských listů) |
---|---|---|
K | 16 | 16 |
O | 27 | 30 |
S | 369 | 98 |
∑ | 412 | 144 |
S - poradenství | |||
---|---|---|---|
v | 188 | 42 | typ. porad |
s | 159 | 52 | |
k | 22 | 4 | |
∑ | 369 | 98 | |
p | 5 | 5 | forma porad |
t | 151 | 39 | |
e | 2 | 2 | |
n | 199 | 43 | |
d | 12 | 9 | |
∑ | 369 | 98 |
typ | počet jednotlivých služeb | počet klientů (klientských listů) |
---|---|---|
D | 92 | 25 |
N | 42 | 20 |
P | 30 | 10 |
J | 32 | 16 |
∑ | 196 | 71 |
B - kurz čtení a psaní bodového písma |
služby poskytované skupině |
dlouhodobé kurzy |
|||
R - ruční práce a kurzy manuální zručnosti, modelování a výtvarné techniky |
|||||
T - kurz sociální komunikace (trénink chování v nejrůznějších situacích) |
|||||
V - vaření, práce v kuchyni, stolování |
|||||
C - cvičení, show down, sport, turistika, vycházky, pohybová kultura |
krátkodobé kurzy a aktivity |
||||
E - exkurze, přednášky, výstavy, divadla, literárně-dramatické aktivity |
|||||
K - krizová intervence (psycholog) |
služby poskytované individuálně |
||||
O - odstraňování bariér |
|||||
S - sociálně – právní konzultace a poradenství, všeobecné poradenství |
|||||
v - všeobecné |
typ porad |
||||
s - sociální |
|||||
k - krizové |
|||||
p - poštou |
forma porad |
||||
t - telefonicky (mimo objednávání klientů) |
|||||
e - elektronicky |
|||||
n - návštěva ve středisku |
|||||
d - doma |
|||||
D - doprovod klienta (průvodcovská služba) |
|||||
N - návštěva u klienta doma, na pracovišti, ve škole |
|||||
P - předčitatelská služba na úřadu, doma, … |
|||||
J - jiné jednorázové pomoci (pomoc s vyplňováním formulářů, …) |
4 | 5 | 7 | 7 * | 13 | 13 * | 8 | 9 | 11 | 12 | ∑ | školení | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Brno - jih | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | |||||||
Brno - střed | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 15 | 6 | ||
Brno - sever | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 10 | 2 | |||
Bystrc | 1 | 1 | 2 | 2 | 6 | 1 | ||||||
Jundrov | 1 | 1 | 2 | 1 | ||||||||
Královo Pole | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 2 | ||||||
Líšeň | 1 | 1 | 2 | 1 | ||||||||
N. Lískovec | 1 | 1 | 2 | 2 | ||||||||
Řečkovice | 1 | 1 | 2 | 2 | ||||||||
Vinohrady | 1 | 1 | 2 | 0 | ||||||||
Židenice | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 2 | |||||
∑ | 0 | 10 | 3 | 10 | 6 | 3 | 4 | 3 | 9 | 6 | 54 | 20 |
4 | 5 | 7 | 7 * | 13 | 13 * | SP | TP | 8 | 9 | 11 | 12 | ∑ | školení | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Brno | 0 | 10 | 3 | 10 | 6 | 3 | 0 | 0 | 4 | 3 | 9 | 6 | 54 | 20 |
Blansko | 1 | 2 | 1 | 1 | 5 | 0 | ||||||||
Brno - venkov | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 10 | 5 | ||||||
Břeclav | 1 | 2 | 1 | 2 | 6 | 3 | ||||||||
Hodonín | 1 | 2 | 1 | 4 | 1 | |||||||||
Vyškov | 2 | 2 | 0 | |||||||||||
Znojmo | 1 | 3 | 1 | 4 | 1 | 10 | 4 | |||||||
∑ | 1 | 13 | 4 | 20 | 10 | 5 | 1 | 1 | 5 | 4 | 18 | 9 | 91 | 33 |
Jihlava | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 2 | 13 | 6 | ||||||
Havl. Brod | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
Třebíč | 2 | 1 | 1 | 4 | 1 | |||||||||
Žďár n. Sáz. | 2 | 2 | 1 | 1 | 6 | 2 | ||||||||
Vysočina | 0 | 5 | 0 | 3 | 4 | 1 | 0 | 0 | 1 | 3 | 4 | 3 | 24 | 10 |
Uh. Hradiště | 3 | 2 | 2 | 7 | 4 | |||||||||
Zlín | 1 | 1 | 4 | 1 | 3 | 2 | 12 | 8 | ||||||
Zlínský kraj | 0 | 4 | 1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 5 | 4 | 19 | 12 |
Frýdek-Místek | 1 | 1 | ||||||||||||
Hradec Král. | 1 | 1 | 2 | |||||||||||
Svitavy | 1 | 1 | 2 | 2 | ||||||||||
Jindř. Hradec | 1 | 1 | ||||||||||||
∑ | 1 | 22 | 5 | 27 | 17 | 7 | 1 | 1 | 8 | 8 | 27 | 16 | 140 | 57 |
kurzy | počet hodin | počet kurzů |
---|---|---|
klávesnice | 324 | 17 |
nácvik hlas. syntézy | 69 | 1 |
čtecí přístroj (5) | 1353 | 54 |
digitální lupa (7) | 220 | 5 |
lupa s hlasem (7*) | 295 | 10 |
elektronický zápisník (13) | 264 | 7 |
nadstavbové | 264 | 7 |
konzultace | 228 | 121 |
∑ | 3 155 | 229 |
4 | autonomní pomůcky | |
5 | čtecí přístroj pro nevidomé | |
7 | digitální zvětšovací lupa | |
7* | digitální lupa s hlas. podporou | |
13 | elektronický zápisník - notebook | |
13* | elektronický zápisník - Aria | |
SP | PC pro sluchově postižené | |
TP | PC pro tělesně postižené | |
8 | adaptér hlas. syntetizátoru | přídavné pomůcky |
9 | programové vybavení | |
11 | tiskárna | |
12 | zařízení pro přenos digitálních dat |
Nabízíme praxi studentům sociálních, speciálně pedagogických či výtvarných oborů (VŠ, VOŠ).
Děkujeme za podporu.
Veškeré připomínky zasílejte na adresu webmaster@tyflocentrumbrno.cz
K jakémukoliv užití textů a obrázků, uveřejněných na tomto serveru, je třeba
souhlas provozovatele.
Prohlášení o přístupnosti © TyfloCentrum Brno, o.p.s. 2002-20
Hostováno na WEDOS.CZ