Asistenční služby nevidomým
(§ 42 Zák. 108/2006 Sb.)
Číslo registrace (identifikátor): 70 533 08
Poslání asistenční služby
Asistenční služby nevidomým jsou především terénní, ale i ambulantní služby, zaměřené na zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, pomoc při uplatňování práv a při obstarávání osobních záležitostí. Nenahrazuje pečovatelskou službu, vychází ze zásad aktivního přístupu samotného klienta a dopomoci asistenta, který nahrazuje chybějící zrak.
Cíle asistenčních služeb
- Klient, který se dostane na místa, kam by se samostatně nedostal.
- Klient, který získává v průběhu služby informace o světě kolem sebe, běžně vnímané zrakem.
- Klient, který má umožněný sociální kontakt a setrvává ve svém přirozeném sociálním prostředí.
- Klient, který může žít život běžným způsobem jako jeho vrstevníci, aktivně se na tom podílí a v rámci svých možností jedná samostatně.
Forma poskytování služby
- terénní (převážně),
- ambulantní
Zásady asistenční služby
- individuální přístup: respektování osobnosti uživatele, životní situace, ve které se nachází, stupně zrakové vady, potřeb a požadavků na službu;
- kvalita poskytované služby: odborné školení asistentů, pravidelné supervize;
- diskrétnost: mlčenlivost o zjištěných skutečnostech uživatele;
- nezávislost a nestrannost: při jednání respektovat uživatele, nejednat jeho jménem;
- respektování svobodné vůle uživatele: přizpůsobení poskytované služby požadavkům a potřebám uživatele v rámci služby;
- respektování svobodné vůle asistenta v rámci pravidel poskytování služby;
Práce s klientem
Cílová skupina klientů
- osoby se zrakovým postižením od 16 let;
- osoby s kombinovaným postižením – osoby s více vadami, z nichž jedna je těžké zrakové postižení; asistenční služby nemohou být poskytnuty osobám, které kromě těžké zrakové vady vyžadují specifický způsob komunikace: lidé s hluchoslepotou nebo osoby, které mají kromě zrakového postižení i jiný druh postižení, znemožňující běžnou komunikaci. Doprovody nemohou být poskytnuty osobám, které kromě těžké zrakové vady používají k pohybu invalidní vozík.
Popis služby
Asistenční služby zahrnují
- průvodcovskou službu
- předčitatelskou službu
- další asistenční služby (pomoc s pořízením dopisů, vyplnění formulářů, pomoc s tříděním osobních věcí v domácnosti včetně pomoci při popisování věcí (nákup, prádlo, CD apod.), pomoc při nákupech s výběrem zboží, pomoc s roztříděním nákupu v domácnosti
Asistenční služby poskytujeme jako
- opakované asistenční služby
- pravidelné (služby v předem stanovený den a hodinu)
- nepravidelné (podle konkrétní objednávky)
- jednorázové asistenční služby, kdy se jedná o nového klienta, který si službu sjednává poprvé a není schopen stanovit, zda bude službu potřebovat opakovaně
Doba poskytování asistenčních služeb
- Ambulantní službu ve středisku poskytujeme na základě předchozí domluvy dle časových a kapacitních možností pracovníků, obvykle ve všední den od 9 do 12 a od 13 do 16, v pátek do 15 hodin.
- Službu mimo středisko (terénní forma) poskytujeme ve všední den v době od 7:00 do 18:00.
- V době mimo všední dny době mezi 7. a 18. hodinou je možné službu poskytnout jen dle předchozí individuální domluvy v případě, že klient nemá jinou možnost zajištění svých potřeb. Služba se poskytne pouze za předpokladu souhlasu asistenta, který službu poskytne.
Kontakty a další informace
Brno
- vedoucí služby, telefon: 515 919 670 nebo 601 303 369
- terénní sociální pracovník, telefon: 515 919 670 nebo 601 303 370, 601 303 371, 774 715 088, 774 715 094
- e-mail: dispecink@tyflocentrumbrno.cz
- adresa: TyfloCentrum Brno, o.p.s., Chaloupkova 3, 612 00 Brno
Regionální pracoviště
- pověřený pracovník služby a terénní sociální pracovník, telefon: 532 308 076, 774 715 106
- e-mail: breclav@centrumpronevidome.cz
- adresa: TyfloCentrum Brno, o.p.s., pracoviště Národních hrdinů 12/1, 690 02 Břeclav
- pověřený pracovník služby a terénní sociální pracovník, telefon: 532 307 909, 774 715 107
- e-mail: znojmo@centrumpronevidome.cz
- adresa: TyfloCentrum Brno, o.p.s., pracoviště, Masarykovo náměstí 446/19, 669 02 Znojmo
- pověřený pracovník služby a terénní sociální pracovník, telefon: 774 715 109
- e-mail: m.krumlov@centrumpronevidome.cz
- adresa: TyfloCentrum Brno, o.p.s., pracoviště, Růžová 39, 672 01 Moravský Krumlov
Písemné objednávky, objednávky e-mailem
- písemná objednávka nebo objednávka e-mailem musí být doručena nejméně tři pracovní dny předem,
- musí obsahovat minimálně jméno a příjmení klienta a funkční telefonické spojení s klientem,
- který den, v jakém čase a jaké služby klient požaduje
Telefonické objednávky
Hovořte pomalu, jasně a zřetelně. Neneseme odpovědnost za neúplné, nesprávné či nezřetelné údaje.
V době hlavních školních prázdnin je poskytování služby značně omezeno z důvodů rekondičních a letních pobytů a táborů a z důvodu čerpání dovolených zaměstnanců. Požadavek na poskytnutí služby v tomto období je nutné s dostatečným předstihem konzultovat.
Podrobně: